Hanoi - Mai Chau - Halong Bay - Reisverslag uit Waddinxveen, Nederland van Cecile - WaarBenJij.nu Hanoi - Mai Chau - Halong Bay - Reisverslag uit Waddinxveen, Nederland van Cecile - WaarBenJij.nu

Hanoi - Mai Chau - Halong Bay

Blijf op de hoogte en volg Cecile

31 Juli 2014 | Nederland, Waddinxveen

Zo, eindelijk in Vietnam aangekomen. Na een lange reis vanaf Amsterdam, via Bangkok dan in Hanoi geland. Het vertrek op schiphol was eigenlijk best wel bijzonder. Ik vertrok namelijk op de dag van Nationale rouw voor de slachtoffers van de vliegtuigramp. Na het inchcken van mn rugzak hebben we 2 rozen gekocht en deze bij de bloemenzee gelegd. Ook de minuut stilte om 16.00 uur hebben we daar doorgebracht.

Daarna was het tijd om, na een laatste drankje, richting de douane te lopen. Zoals ik al wel had verwacht was dit een vrij emotioneel gebeuren. Deze reisis een afsluiter van een veelbewogen periode.

Goed, de vliegreis verliep eigenlijk best voorspoedig. Boven Rusland was er wat turbulentie waardoor het eten wat vertraging opliep. Verder was het een prima vlucht.
Eenmaal in Hanoi aangekomen kon ik gelijk naar de douane doorlopen en mijn rugzak ophalen. Ook mijn reisgenoot voor het eerste stuk, Ronald, was vrij snel door de douane heen. Het grote avontuur gaat beginnen!

TIjdens de taxirit al een klein stukje van Hanoi kunnen en mogen bekijken. Ziet er tot nu toe allemaal erg leuk uit. We hebben afgesproken om 's avonds samen wat te eten. Eerst maar even relaxen en douchen etc.
Zoals afgesproken 's avonds wat gegeten en gekeken naar evt tours richting Halong Bay en Mai Chau. De prijzen verschilen namelijk enorm. Besloten om morgen te gaan boeken.
Het verkeer in Hanoi is echt megachaotisch. Echt OVERAL rijden scooters. Oversteken is gewoon blik op oneindig en GAAN! Anders sta je nu nog te wachten. In het begin doodeng, maar uiteindelijk wen je er aan.

Vrijdag 25 juli:
Vanmorgen een beetje uitgeslapen en op mn gemakje ontbeten. Om 12.00 uur heb ik met Ronald afgesproken bij het meer. Vooraf ben ik zelf een beetje door de omgeving gaan lopen. Men ziet je hier als een bezienswaardigheid echt grappig.
's Middags zijn we naar de gevangenis van Hanoi gewandeld. Best bijzonder om te zen, eigenlijk ook best wel engig. Vooral omdat ze er poppen hadden neergezet op de manier waarop de gevangenen ook vastzaten.
Later op de middag hebben we de trips geboekt. Morgen vertrekken we voor 2 dagen naar Mai Chau, daarna gaan we 3 dagen naar Halong Bay.

Zaterdag 26 juli:
Vanmorgen vroeg eruit om naar Mai Chau te gaan. IN de bus komen we gelijk al een stel Nederlanders en 3 Nederlandse jongens tegen. Dit klikt erg goed en met elkaar hebben we er een superleuke 2 dagen van gemaakt. Na aankomst in Mai Chau stond er een geweldige lunch voor ons klaar. Na de lunch richting de homestay gegaan, welke er ook echt fantastisch uitzag. Nadat iedereen was ingecheckt en zich had opgefrist zijn we op de fietsen geklommen. Een supermooie fietstocht door de rijstvelden gemaakt. Fantastisch om hier te fietsen.
Na het avondeten stond er een thaise traditionele dans op het programma. HIer heb ik smakelijk om moeten lachen, wat een grappig iets was dat. Eigenlijk was het programma nu afgelopen, maar wat kwamen we tegen? Juist, een karaoke! Midden op een grasveld was een tv met stereo neergezet en daar werd de karaoke gehouden. Hilarsch!

Zondag 27 juli:
Vanmorgen vroeg eruit en ontbeten. Daarna weer op de fiets gesprongen om naar de 1000 steps cave te gaan. Grapje, het zijn 1200 steps! Echt wat een hel was dat zeg! Niet normaal! En om nu te zeggen dat de cave zo boeiend was. Maar goed, ik ben er wel geweest. Op de weg naar beneden begon het alleen te hozen. Uiteindelijk dus door een zeer regenachtige omgeving naar de homestay gefietst. Dit had ok wel weer iets bijzonders. Na de lunch weer in de bus terug naar Hanoi gegaan.
's Avonds nog met de groep Nederlanders ergens gegeten en een drankje gedaan.

Maandag 28 juli - Woensdag 30 juli:
Deze dagen staat Halong Bay op het programma. Eerst weer 4 uur in de bus om naar de haven te rijden. Vandaaruit gaan we dan verder met de boot. Halong bay is echt alles wat de plaatjes zeggen, MAGISCH! Er duiken zoveel rotsen op uit het water. Het beleef maar komen. De ene na de andere mooie foto kon worden gemaakt (wat ik ook heb gedaan). Hier hebben we onder andere de surprising Cave bezocht, in een kayak gevaren, naar een parelboerderij op het water geweest, op een bijna verlaten eilandje gezeten en gezwommen. Heerlijke dagen waren het!

Woensdag 30 juli begon de monsterreis terug naar Hanoi en van daaruit door naar Hue. Al met al een reis van meer dan 24 uur geweest. We hebben namelijk gelijk de nachtbus (sleepingbus noemen ze dat hier) van Hanoi naar Hue genomen. Er werd ons gezegd dat deze reis zo'n 14 uur zou duren. Helaaaaas.. Jackpot, bijna 18 uur in de bus. Vietnamezen slapen in deze bussen wel, want de bussen zijn op die lengte gemaakt. Europeanen zijn daarintegen veeeeeel langer en hebben dus ook meer moeite met de kleine afstand tussen de stoelen. Ik heb me in allerlei bochten moeten wringen en wurgen om maar wat slaap mee te pakken. Veel is het niet geweest. Maar ach, deze activiteit kan ik wel weer van mn lijstje strepen.

Ondertussen is het donderdag 31 juli, week 1 van mn reis zit er helaas al op. Net even lekker gedouched en nu even wat relaxen. Gaan straks Hue bekijken met een paar locals. Dat moet vast goed gaan! Maar meer daarover in een volgend verslag.

Ik zal proberen om wat foto's erbij te voegen.

Groetjes Cecile