Cambodja.. Wat een ervaring! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Cecile - WaarBenJij.nu Cambodja.. Wat een ervaring! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Cecile - WaarBenJij.nu

Cambodja.. Wat een ervaring!

Door: verhip

Blijf op de hoogte en volg Cecile

20 Juli 2011 | Cambodja, Khett Siem Reab

Zoo, daar ben ik dan weer. Na een dag reizen ben ik weer aangekomen in Thailand, Bangkok. De afgelopen twee dagen in Siem Reap, Cambodja verbleven. Kanonnen, wat een verschil met Thailand zeg!
Het begint eigenlijk gelijk al bij de grens. Je bent de grens nog niet over of er staan al kinderen aan je arm te trekken of je ze iets wilt geven.. Hoe verwarrend is dat. Dan kijk je links en rechts van je en dan zie je karren voorbijkomen. Op die karren liggen dan spullen zo ontzettend hoog opgestapeld. De mensen die er voor of er achter lopen zijn gewoon compleet verdwenen. Shocking!
Owja, de grensovergang zelf.. Ook al zoiets. Aangezien ik een dag van te voren de trip had geboekt was ik niet in het bezit van pasfoto's voor bij mijn visa. Nu had Lisette gezegd dat je dit bij de grens kon regelen. Ik ging er dus van uit dat er daar dan ergens een fotohokje staat waar je van die lelijke foto's uit haalt.. Niet dus!!! Hoe dom ook van mij om zoiets te denken. Dat hebben ze daar helemaal niet.. Duh! Maar goed, hoe dan? Nog steeds geen pasfoto's.. Gelukkig was er een mannetje die ons zou begeleiden bij het oversteken van de grens. Zegt hij doodleuk: Ow, dan stop je gewoon 200 bath extra in je paspoort, geen enkel probleem! Nou ja! Anyway, ik heb weer een visa in mijn paspoort, mocht de grens over en stond dus ineens in Cambodja :) Hoe cool is dat?

Na nog 2,5 uur met een taxi en veel hindernissen verder kwam ik aan in Siem Reap. Ook hier aan de ene kant weer veel nieuwe en luxe hotels, aan de andere kant de armoede en bedelende mensen. In het hotel mijn tourguide voor de volgende dag geregeld (achter op een scooter naar de pinautomaat gereden en dollars gepind!), gedouched, was weggebracht (nadat ik eerst op de balie al mn vuile kleren mocht tellen... IEUW!!). 's Avonds met twee Oostenrijkers wat gegeten in de stad en een biertje gedaan. Gezellig, maar was wel compleet afgemat!

De volgende dag met de tourguide naar de tempels van Angkok Wat gegaan. Gelukkig had ik hem bij me, want alleen zie je lang niet alle highlights die ik nu heb gezien. De guide heeft ook vanalles verteld, maar dat is me soms iets wat ontschoten.. Hij sprak vrij snel en soms wat zachtjes. Maar goed, wel mooie plaatjes kunnen schieten :) Vlak na de lunch heeft hij me ook nog bij een schoolklasje gebracht. Zag iedere keer allemaal kids in uniform naar een schooltje lopen, dacht dat wil ik zien! En dat kon dus ook :) Zo leuk! Superschattige kinderen die een liedje gingen zingen, echt heel tof!

De volgende dag was het een vroege ochtend (lees heeeeeeeeeeeel vroeg), namelijk 04.45 uur! Je moet er toch iets voor over hebben om de zonsopkomst te zien. Bijna gemist, want de tuk-tuk had niet genoeg benzine... Gelukkig mocht ik met 2 Engelsen meerijden in hun tuk-tuk. Mooie zonsopgang gezien, later naar een tempel gereden die wat meer afgelegen ligt. Doordat ik zo vroeg was, was het hier nog wel lekker rustig en weinig toeristen. Daarna aan de terugreis naar de stad begonnen, duurde ongeveer een uur.
De avond hiervoor had ik met 2 Nederlandse meiden afgesproken. Die vertelden mij over een soort van weeshuis waar ze waren geweest. Had het adres overgenomen en heb mijn tuk-tuk chauffeur gevraagd of hij me daar naar toe wilde brengen. Bij het weeshuis aangekomen werden we hartelijk begroet door de mensen en de kinderen. Wat doen die mensen toch goed werk daar! De kids hebben wel allemaal ouders, maar er is geen onderwijs in hun dorp. Daarom zitten de kids nu dus hier in een huis waar ze Engels, Khmer en de 'normale' basislessen krijgen. Dit draait allemaal met behulp van vrijwilligers en donaties. Zal de volgende keer het internetadres van deze organisatie erop zetten.
Mijn tuk-tuk chauffeur vroeg of ik nog naar de floating village wilde. Had van Lisette en Astrid gehoord dat dit vrij schokkend ging zijn. Uiteindelijk toch gegaan en schokkend was het zeker! Mensen wonen daar op het water in een bootje. Gemiddeld 8 tot 10 mensen per boot, dat ligt aan de grote van het gezin. Sommige boten vallen bijna uit elkaar! Ook hier was een schoolklasje waar zo'n 300 kinderen leskrijgen. Hiervan wonen 25 kinderen permanent op de school, want zij zijn dus wel echt wees. De toeristen worden eerst langs een winkeltje gestuurd om iets voor de school te kopen. Zij zijn geheel afhankelijk van het donaties van de toeristen, net zoals de rest van de floating village. Ik was er ernstig van onder de indruk..
Hierna dan ook maar naar mijn hotel gegaan, wat geslapen, gegeten en weer geslapen.

Vandaag dan weer terug naar Bangkok gegaan. Vanaf de grens in een bus vol met Indiers.. Wat een volk zeg.. Vanaf het hotel tot aan Bangkok met een Japanse man gereisd (we hadden toevallig dezelfde route). Hebben samen smakelijk gelachen om de maffe capriolen van deze Indiers, hoewel het soms ook vreselijk irritant was.. Maar goed..

Nu weer in Bangkok en nog steeds geen idee wat ik verder ga doen. Morgen eerst maar eens uitslapen en dan langs een toeristenbureautje om te kijken wat er mogelijk is.

I'll keep you all posted!
Tot de volgende keer maar weer!

Dikke kus!

  • 21 Juli 2011 - 08:33

    Maartje:

    Hoi Cecile,

    Via fb kwam ik op deze site van je. Super wat je daar allemaal beleefd zeg....Wat een ervaringen en indrukken, zeker daar in Cambodja. Doet me een klein beetje denken aan mijn Afrika avontuur 2 jaar terug, toen ik daar in een township op schooltje heb gewerkt. Je zult merken dat wanneer je straks hier weer aan het werk bent je alles dubbel en dwars zult waarderen......Geniet nog van de rest van je reis!

  • 22 Juli 2011 - 11:19

    Ilse:

    Hey cecile

    Echt super leuk om je te "volgen" !
    Volgens mij heb je echt een super vakantie? Had je ook wel verdiend!!
    Geniet er nog van!!
    Dikke kus ook van de kleine mannen!!
    Ryan zegt steeds Ciel op vakantie heeeeeeeeeeeeel ver weg!! hihi zo lief

  • 23 Juli 2011 - 18:21

    Rob:

    Hoi Cecile,

    Heb van je zusje de link van deze blog gekregen.

    Het klinkt allemaal indrukwekkend wat jij ziet en meemaakt. Lijkt mij ook bijzonder om rijkdom en armoede langs elkaar te zien...

    Jammer dat je hier niet meer foto's kunt laten zien, maar die krijg ik nog wel te zien ;).

    Geniet ze nog daar !

    groetjes

  • 25 Juli 2011 - 16:54

    Mama:

    Hallo Meis,

    Zo nog even de laatste dagen genieten en dan weer naar dat regenachtige kille Nederland.
    Begreep van Matje dat jullie vandaag minder weer hadden en moesten schuilen voor de regen.
    Das nou even pech!!!! Ha,ha
    Wij zijn hier inmiddels niet anders gewend.
    Tot horens.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Khett Siem Reab

Cecile

Actief sinds 05 Juni 2011
Verslag gelezen: 144
Totaal aantal bezoekers 9174

Voorgaande reizen:

23 Juli 2014 - 20 Augustus 2014

Vietnam!

04 Juli 2011 - 02 Augustus 2011

Thailand 2011

05 Juli 2010 - 26 Juli 2010

Thailand 2010

06 Mei 2010 - 12 Mei 2010

Rome 2011

26 Februari 2010 - 28 Februari 2010

Trouwerij in Kiev

Landen bezocht: